Keuringsdienst van waarden

In mijn eerste jaar als columnist in dit vakblad heb ik tegen een aantal heilige huisjes getrapt. Ik doe dat niet omdat ik mijzelf zo geweldig vind of de wijsheid in pacht heb. Ik doe dat om mensen wakker te schudden, de dialoog aan te gaan en te kijken waar we elkaar door kritisch te blijven kunnen versterken en verbeteren. In sommige gevallen is dat gelukt. Dat vind ik positief, want ik ben ervan overtuigd dat wij als bakkerijbranche kunnen groeien, wanneer we open
staan voor elkaars mening en eventuele tekortkomingen gezamenlijk durven te onderzoeken.

Des te pijnlijker is het om in een televisieprogramma als Keuringsdienst van Waarde bakkers aan het woord te zien, die rondom het onderwerp Waldkorn fel uithalen naar collega’s. Criticasters verwijten collega-bakkers dat zij gebruikmaken van standaardmixen van leveranciers, waardoor in allerlei ambachtelijke bakkerijen dezelfde broden liggen en het onderscheidend vermogen dus ver te zoeken is. Ze hebben een punt. Maar iedere bakkerondernemer maakt zijn eigen keuzes, net als zijn consumenten. Door in een TV-programma keihard uit te halen naar het gros van de bakkers die het in jouw ogen niet goed doen en alleen jouw manier als de juiste te presenteren, doe je in mijn ogen veel collega’s tekort. Sterker nog, je valt er het ambacht mee aan en daarmee indirect ook jezelf.

Ook in deze situatie is het belangrijk kritisch naar onszelf te blijven. Televisieprogramma’s presenteren graag treurige situaties en, eerlijk is eerlijk, hun redacties vinden die ook vrij gemakkelijk. Iedere keer wanneer het ambacht in een programma als Keuringsdienst van Waarde ter discussie staat, weet de zender een bakkerij te vinden, waar het ambacht noch het enthousiasme vanaf spatten en waar de medewerkers onvoldoende antwoorden hebben. Wij zijn als sector zo sterk als onze zwakste schakels! Zorg er daarom voor dat bij jou op elk moment wel een filmploeg langs zou kunnen komen. Wees je bewust van consumenten met hun mobiele camera’s en vragen. Zorg dat je medewerkers voldoende kennis hebben en heb ook zelf de antwoorden paraat over keuzes die je als het goed is heel bewust hebt gemaakt.

Als bakkers moeten wij ook kritisch blijven naar het aanbod van onze leveranciers. Laten wij met hun accountmanagers het gesprek aangaan over kwaliteit. Niet alles draait meer om prijs. Laat horen wat je nodig hebt om jouw bedrijf volgens jouw visie te leiden. Niet de leverancier, maar jijzelf bent verantwoordelijk voor de producten die dagelijks in je schappen verschijnen.

Laten wij als prachtige sector een eenduidig verhaal naar buiten brengen! Ieder van ons heeft zijn eigen dromen, zijn eigen idealen en zijn eigen aanpak. Ieder van ons kiest zijn eigen grondstoffen en volgt zijn eigen recepturen. Er is geen goed of fout: we doen allemaal op onze eigen manier onze stinkende best. Dat maakt ons vak juist zo fantastisch mooi. Het betekent niet dat wij als kemphanen tegenover elkaar hoeven te staan – al helemaal niet in goed bekeken consumentenprogramma’s. Laten wij liever samen functioneren als een keuringsdienst van waarden: respect hebben voor elkaar en elkaars keuzes en schouder aan schouder blijven staan om gezamenlijk, ieder met onze eigen producten, inzichten en idealen, het ambacht te verdedigen en te promoten.

Ik wens u heel goede verkopen deze feestdagen en een ondernemend 2020!

Leave a Reply

Your email address will not be published.