Column Maud nr. 3: Grijze haren

Pippi Langkous zei ooit: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een uitspraak waarin wij ons als young professionals van Bakery Nexus uitstekend kunnen vinden. Wij geloven namelijk heel erg in uitdagingen, in vernieuwing, in dingen net even anders doen dan anders. Daar waar je nieuwe of andere resultaten wilt behalen, moet je buiten de gebaande paden gaan denken en acteren. Immers: als je iets wilt hebben wat je nog niet had, moet je iets doen wat je nog nooit hebt gedaan.

Daarom heb ik mij in de afgelopen weken verbaasd over de noodkreet van Geert Caniels en een initiatief van het Genootschap voor de Bakkerij. Men wil de handen ineenslaan om het dreigende tekort aan personeel en opvolgers in onze branche een halt toe te roepen of zelfs om te keren. Een fantastisch streven! Het ambacht moet behouden blijven en er is over ons vak zóveel moois te vertellen, te delen en over te dragen. Daarom bood Bakery Nexus meteen haar hulp aan. Wij zíjn immers die young professionals waarnaar men op zoek is? Die volgende generatie die de kar moet gaan trekken? De generatie die kan laten horen wat jongeren willen en zoeken in onze sector, die kan uitleggen wat zij nodig heeft om het ambacht ook in de toekomst aantrekkelijk te houden?

Tot onze verbazing hoorden we helemaal niets meer van het Genootschap en zijn we volledig buiten de organisatie van het evenement gehouden. Daar krijg ik nou echt grijze haren van. Het is de hoogste tijd om niet langer alleen met doorgewinterde experts naar onze branche te kijken! De sector hunkert naar jong talent en blikverruimers om onze evenementen op andere manieren te organiseren. Dit vraagt om samenwerking mét die doelgroep, die een frisse wind kan laten waaien in het land van de grijze gremia. Het verleden heeft niet tot constructieve oplossingen geleid, dus in de toekomst zal het anders moeten.

Wij willen graag in een vroegtijdig stadium meedenken over evenementen, zeker wanneer het om de jeugd en de toekomst gaat. Wij willen meedenken over de vraag wat men wil bereiken, wie daarvoor nodig zijn en wat we daarvoor moeten optuigen. Daarvoor moeten we soms de tijd nemen – méér tijd dan een paar weken in de zomervakantie. Niet omdat wij de wijsheid in pacht hebben of perse een stempel willen drukken. Wel omdat wij de doelgroep zijn en dus kunnen optreden als spreekbuis en verbinder.

Steeds weer dezelfde mensen die dezelfde dingen roepen of beloven, maar vervolgens dezelfde platgetrapte paden bewandelen of helemaal niet in actie komen. Als we de noodklok luiden met elkaar ten aanzien van de toekomst van het ambacht, wordt het dan niet hoog tijd dat we zaken werkelijk anders gaan aanpakken? Bakery Nexus is klaar voor de toekomst! Wij staan met opgerolde mouwen klaar om mee te denken en met vernieuwende initiatieven te komen. Dan moeten de grijze haren alleen wel een klein beetje ruimte maken.

Groet,
Maud

Wat vind je van mijn column? Ik kijk uit naar je reactie, stuur ‘m naar: maud@bakerynexus.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published.