Een vakbekwaam filter

larissa

Drieduizend prikkels op één dag. Dat schijnen wij tegenwoordig per persoon te verwerken. De stroom aan informatie loopt bij mij weleens over en dan wil ik vooral: ‘Even helemaal niets’! De herkenbaarheid hiervan is groot in mijn omgeving. Het went wel. Ook onze filter wordt steeds vakbekwamer.

Waar we ook aan wennen is de bereikbaarheid van informatie. Laatst vroeg ik hardop; Hoeveel milliliter zit er ook al weer in een deciliter? Ik wist het terwijl ik het hardop zei, maar hoorde mijn dochter reageren en wachtte nieuwsgierig af wat zij ging doen. ‘Wacht maar even mam..’ zei ze op de achtergrond. Ze pakte mijn mobiel… ‘Siri?’ Mijn mobiel: ‘Waarmee kan ik je van dienst zijn?’ Dochter: ‘Hoeveel milliliter zit er in een deciliter?’ Mijn mobiel: ‘Dit is wat ik heb gevonden op het web over; Hoeveel ml zit er in een dl.’ Ze leest en zegt; 100 mam, kijk hier staat het!’ Zelfs een zevenjarige had de tools bij de hand om mij te voorzien van de juiste informatie. Alles binnen handbereik. (Ze vroeg trouwens ook nog even aan ‘Siri’ of hij kon rappen en lag daarna helemaal dubbel van het lachen.)

Conclusie: We wennen aan info binnen handbereik en leggen de lat dan ook hoog als het om informatievoorziening gaat. Dit is ook een belangrijk aspect in het dialoog tussen verkoper en klant. We verwachten dat experts ons kunnen voorzien van informatie. Dat geeft toegevoegde waarde.

Ik verwacht dat iemand die het logo van een bakkerij op zijn of haar kleding draagt, met andere woorden dé expert voor de klant, mij kan vertellen wat exact het verschil is tussen meergranen en volkoren. Of mij precies kan vertellen hoe een bepaald brood is gemaakt. Ik wil niet weten welk artikel deze week het goedkoopst is, maar juist welke het lekkerst, het beste voor mijn dieet, het nieuwste of het meest bijzonder is en waarom. Waardevolle informatie en het liefst gepresenteerd op een toffe en duidelijke manier. Wat wil uw klant? Welke keuzes maakt u?

Tijdens uw bezoek aan Bakkersvak staat u in de winkel en wordt u overladen met informatie over producten, inspiratie, concepten en trends. Veel ideeën en producten die u kunnen helpen met de ontwikkeling van uw bedrijf. Geniet, absorbeer en vooral… Gebruik uw vakbekwame filter, zoals uw klant dat ook in uw winkel doet. En als u wil sparren met eigenwijze profs uit de branche? Dan vindt u de leden van het meest eigenwijze netwerk ook op Bakkersvak – Bakery Nexus, Stand nr.H118.
Larissa van Ommen

Leave a Reply

Your email address will not be published.